Jakie są najważniejsze cechy opakowań do transportu lotniczego i jakie cechy drewna sprzyjają jego zastosowaniu w tym zakresie? Jakimi limitami obwarowane są ładunki transportowane na pokładach samolotów? Te i inne informacje na temat pakowania do transportu lotniczego znajdziesz w niniejszym tekście.
Zabezpieczenie opakowań w transporcie lotniczym
W odróżnieniu od transportu morskiego, podczas którego ładunek pozostaje narażony na długotrwały wpływ słonej wody, wiatru i innych potencjalnie szkodliwych czynników, transport lotniczy charakteryzuje się stosunkowo wysokim poziomem bezpieczeństwa towaru. Przemieszczenie ładunku między dwoma portami lotniczymi jest z reguły kwestią kilku-kilkunastu godzin, ponadto skrzynie znajdują się przez cały ten czas na w 100% zamkniętej przestrzeni.
Towar nie wymaga więc równie wysokiego poziomu zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi, jak w transporcie morskim - co oczywiście nie oznacza, że można całkowicie z niego zrezygnować. Ładunki pozostają na otwartej przestrzeni podczas oczekiwania na załadunek i rozładunek w porcie lotniczym, a także podczas pozostałych etapów transportu. Lot towarowy jest bowiem z reguły jednym z etapów całego procesu logistycznego - ładunek trzeba dostarczyć z miejsca wysyłki na lotnisko, a później z lotniska w miejsce docelowe. Oprócz izolacji od wody i zabrudzeń należy zadbać także o dobrą stabilizację ładunku wewnątrz opakowań na wypadek wystąpienia turbulencji podczas lotu.
Sprawdź, jak zabezpieczamy opakowania w transporcie
Materiał opakowań do transportu lotniczego a właściwości ładunku
Szybkie tempo transportu lotniczego czyni go dogodną metodą przewożenia ładunków szczególnie delikatnych, o krótkiej żywotności - zwierząt, roślin, delikatnych i łatwo psujących się produktów spożywczych, leków itd. Wybierając opakowania do transportu towarów tego typu należy pamiętać, że muszą być one w pełni bezpieczne i nie wchodzić w reakcję z żadnym z przewożonych produktów. Drewno, jako materiał naturalny i przyjazny dla środowiska, sprawdza się w tym celu bardzo dobrze.
Waga opakowań w transporcie lotniczym
Na pierwsze miejsce wśród najważniejszych właściwości opakowań do transportu lotniczego zdecydowanie wysuwają się wymiary oraz waga. Loty towarowe obwarowane są bowiem ścisłymi limitami gabarytowymi ze względu na ograniczenia w nośności pojazdu oraz przestrzeni ładunkowej.
Mniejsze partie towaru standardowo przewozi się na pokładzie samolotów pasażerskich, wyposażonych w luki bagażowe o wysokości 158 cm. Wysokość skrzyń nie może przekraczać więc tego parametru; górny limit wagowy sięga tu na ogół maksymalnie kilku ton. Maksymalna waga brutto ładunków transportowanych samolotami frachtowymi uzależniona jest od modelu maszyny i innych czynników; z reguły mówimy tu o wartościach 40-250 ton.
Aby transport był jak najbardziej wydajny, opakowania muszą mieć możliwie jak najniższą wagę osiągalną bez ustępstw na rzecz bezpieczeństwa ładunku. Im mniejsza waga opakowań, tym więcej towaru netto możemy bowiem przetransportować w jednorazowym transporcie. W wielu przypadkach optymalnym rozwiązaniem są tu skrzynie z materiałów drewnopochodnych - sklejki, pilśni, płyty OSB. Materiały te są znacznie lżejsze, niż lite drewno, a ich wytrzymałość mechaniczna oraz nośność pozostają na w pełni satysfakcjonującym poziomie.
Dowiedz się więcej na temat opakowań z materiałów drewnopochodnych
Jesteś zainteresowany usługą pakowania towaru do transportu lotniczego? Skontaktuj się z nami: przygotujemy dla Ciebie opakowania w 100% dostosowane do warunków transportu i właściwości towaru. Na życzenie przejmiemy także pełny proces pakowania towaru i dostarczymy go na miejsce załadunku.