Sztauowanie kontenerów - co należy wiedzieć na ten temat?

Transport morski obsługuje ponad 70% światowego eksportu i importu towarów, a sztauowanie kontenerów to jedna z podstawowych czynności wykonywanych w jego ramach. Na czym polega ten proces i dlaczego jest tak ważny?

Sztauowanie kontenerów jako warunek bezpieczeństwa ładunku w transporcie

Terminem sztauowania określa się czynności równomiernego rozlokowania i stabilizacji kontenerów na pokładzie jednostki transportującej ładunek. Procedura ta jest szczególnie istotna w transporcie morskim: ładunki dostarczane tym sposobem spędzają bowiem na statku nawet kilka tygodni, nierzadko w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych.

Kołysanie statku może doprowadzić do przewrócenia lub przesunięcia kontenerów, a w efekcie - zniszczenia zawartości lub/i rozregulowania środka ciężkości jednostki transportowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do jej zatonięcia. Prawidłowe wysztauowanie kontenerów jest w większości przypadków koniecznym warunkiem otrzymania zezwolenia na transport międzynarodowy.

Sztauowanie kontenerów - zasady

Proces sztauowania kontenerów zaczyna się już w momencie pakowania towaru: zawartość drewnianych skrzyń do transportu morskiego należy rozmieścić równomiernie, tak by środek ciężkości wypadał na środku dolnej części zamkniętego opakowania. Przygotowane skrzynie należy tak samo równomiernie rozlokować wewnątrz kontenera.



Rozmieszczenie ładunku w kontenerze powinno przebiegać z uwzględnieniem następujących reguł:

  • waga sztauowanego ładunku nie może być wyższa od maksymalnego limitu nośności kontenera
  • proporcje masy ładunku rozlokowanego na obu połowach podłogi kontenera nie mogą być wyższe, niż 60:40
  • skrzynie lżejsze zawsze należy układać na cięższych - nigdy odwrotnie
  • środek ciężkości zasztauowanego kontenera powinien znajdować się w dolnej połowie ładunku
  • skrzynie powinny być rozmieszczone tak, by nie napierać na drzwi kontenera
  • wolną przestrzeń w kontenerze należy wypełnić workami sztauerskimi 

Po załadunku kontenery trzeba jeszcze unieruchomić w miejscu, na którym pozostaną w czasie rejsu, korzystając z odpowiednio dobranych akcesoriów. Warunkiem przeprowadzenia prawidłowego sztauowania jest także zabezpieczenie ładunku przed wilgocią, zanieczyszczeniem, temperaturą wykraczającą poza górny i dolny limit.

Materiały i akcesoria do sztauowania kontenerów

Do unieruchomienia kontenerów na pokładzie statku transportowego najczęściej stosuje się pasy i łańcuchy mocujące oraz taśmy odciągowe, pamiętając o bezwzględnym przestrzeganiu ich limitów nośności. Równie szerokie zastosowanie mają drewniane elementy stabilizujące - kliny, listwy zabezpieczające, ramy rozporowe - projektowane i wykonywane indywidualnie wraz z używanymi w transporcie drewnianymi opakowaniami.

Ładunki wyposaża się także w czujniki wstrząsu i przechyłu, sygnalizujące wszelkie zmiany pozycji wykraczające poza zdefiniowany wcześniej limit. W celu zabezpieczenia ładunku przed kontaktem z wodą stosuje się różne rodzaje folii zabezpieczających, pochłaniacze wilgoci oraz czujniki alarmowe monitorujące poziom wilgotności powietrza.


Opakowania drewniane

Opakowania drewniane do międzynarodowego transportu maszyn

Transport maszyn zawsze jest skomplikowanym, wymagającym dużej precyzji procesem, a wysyłanie ładunku za granicę - obwarowane wieloma międzynarodowymi przepisami. Jakie warunki należy spełnić, by legalnie i bezpiecznie dostarczyć maszyny na miejsce?

Pakowanie produktów

Relokacja maszyn krok po kroku: cz.1 - przygotowanie do relokacji

Przedstawiciele branży przemysłowej, budowlanej, eventowej i wielu innych przedsiębiorców powszechnie korzystają z usługi relokacji maszyn, której przeprowadzenie wymaga jednak dużego doświadczenia oraz odpowiedniego zaplecza technicznego. W jakich sytuacjach najczęściej zleca się relokację maszyn i jak przebiega przygotowanie do jej realizacji?

Pakowanie produktów

Relokacja maszyn krok po kroku, cz.2 - demontaż, transport i montaż

Z naszego poprzedniego artykułu mogłeś dowiedzieć się, jak poprawnie przygotować się do procesu relokacji maszyn. W niniejszym wpisie przyjrzymy się bliżej kolejnym etapom procesu: demontażowi, transportowi i montażu maszyn w miejscu docelowym.